neděle 13. října 2013

Láska a pravdivost

Pro kousek vlídnému slova je jednomu daleko.
Druhému až příliš blízko, ale nehne ani jedním prstem, natož, aby ušel půlku té cesty.
Třetí by si vlídné slovo přál.
A čtvrtý bude ten, kdo se bude potácet se spisovatelem hledat nejhlubší smysl všeho - Lásku.

Obchodujeme se vším. Dělání (peníze) za střechu a teplo, či slámku ve sladké Coca-Cole, která si kdysi mohla podat malíček s listy africké rostliny Coca. Teď ani nehet. Chceme totiž obchodovat i s láskou. Chceme nemožné zachytit jako možné a navenek se tváříme, že bojujeme prostředky, které nám byli shůry dány. Co když ale žádné shůry neexistuje? Co když existuje jen obraz lidské skutečnosti, jakožto výtvor v našich hlavách, kterému přikládáme hmotnou důležitost, na kterou je třeba se těšit či ji mít rád? Svět v našich hlavičkách se vzdaluje tomu, co žije za okny. Žije, protože dýchá. Hýří všemi barvami, skoro až nelze popřít skutečnost, když se zdá, že dýchá. Nazveme to a cítíme.
A s citem se dá říci, že s citem obchodovat nelze. Nekoupím si krásný pocit. Koupím si jen prostředky, jak se tomu citu přiblížit.

Cpou nám pod nohy věci, jimiž se duševně nelze obohatit. Lze je jen zkonzumovat jako vyžvýkanou žvýkačku. Reklama jako navoněná mrtvola s přídomkem "Vládnu dnešní době!" Sláva. Věci jako lidi, lidi jako věci alias "Staňte se stroji, budete námi žádaní."

Ale lidi se dovedou zamyslet nad tím, proč době vládnou obchodníci a obchodníci se dovedou zamyslet nad tím, proč jí vládnou. Jádro je láska. Lidský druh spojuje potřeba párovat se, vytvářet společenství a vzájemně se protkávat jako nitě - být šťastni.

Škoda tedy, že na místě, na kterém žiji, je navenek tak chladno a přitom hmatatelné teplo lidských těl v prostoru kolem, když stojím prokřehlá zimou na zastávce a v tu chvíli kolem projíždí umělý bílý chrup zasazený do plných rtů vyzývavě vypadajícího obličeje mladé dívky a divili byste se, nesnaží se popsat nádherně podivuhodný výtvor přírody, snaží se vykreslit v nádherných barvách suchou konstrukci vyšminkovaného výrobku, abychom na tu reklamní dobu nezapomněli. A to ve mě zanechá pocit na pováženou, prokřehlá anonymitou se ploužím do vyhřátého hnízdečka sdílet své pocity. A třeba i v češtině.

Ať žije láska!

A nezapomeňte shlédnout nový filmový počin Kameňák IV. Pravda a láska vítězí.